16-12-2025
  • Patiënten opnieuw zeer positief over ambulancezorg: waardering loopt verder op/

Patiënten opnieuw zeer positief over ambulancezorg: waardering loopt verder op

Patiënten aan wie in 2025 spoedeisende of niet-spoedeisende ambulancezorg is verleend, waarderen deze zorg opnieuw zeer hoog. De spoedeisende ambulancezorg krijgt gemiddeld een 9,2, niet-spoedeisende zorg een 9,3. Daarmee zet de ambulancesector de stijgende lijn van eerdere jaren door. Dit blijkt uit het vierde landelijke patiëntervaringsonderzoek van het Nivel, uitgevoerd in opdracht van Ambulancezorg Nederland (AZN).

Patiënten zijn vooral zeer tevreden over de deskundigheid, bejegening en communicatie van ambulancezorgprofessionals. Ook de waardering voor de professionals van de meldkamer ambulancezorg blijft stijgen en komt in 2025 uit op een 8,9. De resultaten bevestigen het beeld dat ambulanceprofessionals, zowel ‘op de ambulance’ als in de meldkamer, dagelijks hoogwaardige zorg leveren in vaak complexe omstandigheden.

Kleine verbeterpunten

Uit het onderzoek komen ook enkele verbeterpunten: bij spoedeisende ambulancezorg zien patiënten vooral verbetermogelijkheden in situaties waarin het ambulanceteam na beoordeling besluit om iemand niet te vervoeren (mobiel zorgconsult). Patiënten geven aan in die situatie graag meer betrokken te willen worden bij deze beslissing, en zien graag dat ze instructies meekrijgen voor de uren daarna. Bij niet-spoedeisende ambulancezorg gaat het met name om informatie vooraf: duidelijkheid over het tijdstip van het geplande ambulancevervoer en uitleg over wat hen te wachten staat bij aankomst in het ziekenhuis of een andere zorginstelling.

“Prachtige cijfers”

“Het is buitengewoon indrukwekkend dat patiënten ons werk met zulke prachtige cijfers beoordelen,” aldus Hans Schirmbeck, voorzitter van Ambulancezorg Nederland. “De onderzoeksresultaten bevestigen dat onze professionals, zowel in de meldkamer ambulancezorg als op de ambulance, staan voor deskundige en mensgerichte zorg van hoge kwaliteit. Daar kunnen we alleen maar heel trots op zijn! Tegelijk blijven we als sector continu werken aan het verder verbeteren van onze zorgverlening. De genoemde verbeterpunten uit dit onderzoek geven ons daarbij waardevolle handvatten en onderstrepen het belang van dit periodieke landelijke onderzoek; het laat ons door de ogen van patiënten kijken. Hun ervaringen geven richting aan hoe wij de zorg van morgen kunnen blijven verbeteren”.

Onderzoek en deelname

Aan het onderzoek deden alle 25 Regionale Ambulancevoorzieningen (RAV’s) mee. In totaal vulden 2.498 patiënten de vragenlijst in over spoedeisende ambulancezorg en 1.553 patiënten over niet-spoedeisende ambulancezorg.

Meer informatie

Heeft u naar aanleiding van dit artikel vragen, of wilt u meer weten? Stuur dan een bericht naar Margreet Hoogeveen, programmamanager AZN, via o.vunderink@ambulancezorg.nl.