Meldkamer ambulancezorg (MKA)

Meldkamer ambulancezorg (MKA)

De meldkamer ambulancezorg is integraal onderdeel van de RAV. De politie is verantwoordelijk voor het beheer (huisvesting en ICT) van de meldkamer en heeft daarvoor een aparte politieafdeling in het leven geroepen: de LMS (Landelijke Meldkamer Samenwerking), de RAV is verantwoordelijk voor uitvoering van haar eigen meldkamerfunctie, voor haar personeel en werkprocessen in de MKA. 

In Nederland voeren brandweer, politie en ambulancezorg hun meldkamerfunctie uit vanuit dezelfde meldkamergebouwen; zij maken gebruik van dezelfde ICT en andere faciliteiten.

De (verpleegkundig) centralisten van de RAV spelen een centrale rol in het proces ambulancezorg. Zij stellen vast of ambulancezorg noodzakelijk of gewenst is en met welke urgentie. Vervolgens zorgen zij ervoor dat de juiste (ambulance)zorg op het juiste moment en op de juiste plaats wordt ingezet. Indien noodzakelijk geven zij de melder instructies hoe te handelen tijdens het wachten op de ambulance. Ook ondersteunen zij het ambulanceteam onderweg en ter plaatse. De centralisten van de RAV zijn hiermee de regisseur van de ambulancezorg en hebben een poortwachtersfunctie bij de toegang tot de acute zorg.