Leiderdorp - 1-1-2 meldingen zullen in Hollands Midden vanaf vandaag, vrijdag 27 mei 2011, beter en sneller worden afgehandeld.

Vandaag start de meldkamer ambulancezorg in Hollands Midden met het Advanced Medical Priority Dispatch System (AMPDS) systeem.
Daarmee is Hollands Midden voorloper in Nederland; als eerste veiligheidsregio start zij op vrijdag 27 mei met dit nieuwe systeem. Alle 1-1-2-meldingen voor de ambulance worden door dit systeem op uniforme en systematische wijze beoordeeld. De centralist van de meldkamer stelt volgens een internationaal protocol vragen en geeft instructies aan de melder. Hierdoor kan in korte tijd worden vastgesteld of er wel of geen noodzaak is voor acute ambulancezorg.

Procedure
De centralist bepaalt met de eerste drie korte vragen of er een aanwijzing is van een levensbedreigende situatie, waarna hulpverleners direct worden ingezet en de melder levensreddende instructies krijgt. In andere gevallen wordt er gedetailleerd doorgevraagd om helder te krijgen of er een ambulance nodig is en welke instructies er aan de melder moeten worden gegeven.

Primeur voor Nederland
Veiligheidsregio Hollands Midden gaat als eerste in Nederland met dit systeem werken. Zes andere veiligheidsregio's zullen straks volgen: Amsterdam-Amstelland, Rotterdam-Rijnmond, Zeeland, Noord-Holland Noord, Brabant Noord en Midden West Brabant.
Doordat centralisten van de meldkamer gestructureerd en eenduidig gaan werken, kan de kwaliteit van de gesprekken constant en gedetailleerd gemeten worden. Dit heeft als voordeel dat snel corrigerende maatregelen kunnen worden genomen. De melder is hiermee gegarandeerd van een constante, hoogwaardige kwaliteit van de hulpverlening.

Internationale kennis wordt gedeeld
Een groot voordeel van het systeem is ook dat het internationaal werkt. Inmiddels werken 3200 meldkamers over de wereld met dit systeem. Het is ingevoerd in Engeland, grote delen van Canada en Australië, de Verenigde Staten, Maleisië, China, Oostenrijk, Duitsland en het Midden-Oosten.

Per jaar worden met het systeem 160 miljoen meldingen behandeld. Ervaringen van over de gehele wereld worden uitgewisseld. Hierdoor krijgt de melder altijd de beste zorg.

Betere inschatting van de noodzakelijk hulp
Door de nieuwe werkwijze is de kans kleiner dat de verkeerde inschatting door centralisten wordt gemaakt en wordt de kwaliteit van de instructies die gegeven worden in afwachting van de komst van de hulpverlening verbeterd. Medewerkers van de Gemeenschappelijke Meldkamer van Hollands Midden zijn inmiddels opgeleid en werken vanaf 27 mei met dit systeem.