Pink ribbon heeft het roze lint, Robijn heeft Robijntje de witte beer en Albert Heijn heeft de sympathieke winkelmanager. Allemaal zogenaamde ‘characters’ die het visuele boegbeeld zijn van de organisatie of het product. Ambulancezorg Nederland ontwikkelt, in nauwe samenwerking met de Regionale ambulancevoorzieningen en de V&VN AZ, ook een character. Dit character wordt het gezicht van de driejarige publiekscampagne over ambulancezorg.



Wat is een character?
Een character is een boegbeeld/spokesman dat de unieke visuele identiteit van de sector ambulancezorg weergeeft. Het heeft bepaalde eigenschappen en is herkenbaar. Een character kan van alles zijn: een symbool, fantasiefiguur, cartoon, dier of een mens.
 
Waarom een character?
De character geeft de campagne letterlijk een gezicht namens de ambulancesector als collectief. Het character overstijgt de afzonderlijke logo’s en huisstijlen van AZN, de RAV’s en V&VN AZ. Hiermee onderstrepen we dat de informatie voor het grote publiek afkomstig is van de ambulancesector als geheel.
 
Meerwaarde character
Door de character vaak, juist en ludiek in te zetten herkent het publiek de boodschappen sneller als ‘afzender ambulancezorg’ en blijft de informatie langer in het geheugen. Alle communicatiemiddelen die tijdens de campagne worden ingezet worden voorzien van de character. Dat geldt voor zowel geprinte- als voor digitale middelen.
 
Wie ontwerpt de character?
AZN werkt op dit moment aan een briefing. Hierin wordt bijvoorbeeld beschreven waaraan de character moet voldoen, hoe het wordt ingezet en wat de identiteitskenmerken zijn van de ambulancesector. De uiteindelijke briefing wordt in april als input gebruikt voor een pitch onder 2300 ‘creatieven’ die samenwerken met Boomerang Create.
 
De keuze…
Betrokken partijen beraden zich nog over wie uit alle inzendingen de uiteindelijke character kiest. Ligt hier een rol voor een zorgvuldig samengestelde jury? Of wordt de character gekozen middels een poll voor en door iedereen werkzaam in de ambulancesector? We houden u hierover, en over de verdere ontwikkeling en invulling van de campagne, vanzelfsprekend op de hoogte!

Aanleiding publiekscampagne
Uit een grootschalig representatief imago-onderzoek ambulancezorg blijkt dat veel Nederlanders niet precies weten hoe ambulancezorg werkt. Dat kan zorgen voor onrealistische verwachtingen. En daar willen we als sector wat aan doen. 2013 is het eerste jaar van de driejarige publiekscampagne die waarschijnlijk voor de zomer nog wordt afgetrapt.

Vragen?
Hebt u naar aanleiding van dit bericht tips, vragen of opmerkingen? Mail ze naar Nadiene Toby: n.toby@ambulancezorg.nl