NL-Alert is veel preciezer dan de ouderwetse sirene

 

Op 4 februari, de eerste maandag van de maand, gaan om 12.00 uur de sirenes. Maar deze keer ontvangen veel Nederlanders ook een tekstberichtje op hun mobiele telefoon. Dat is de eerste landelijke test van NL-Alert, een nieuwe dienst om burgers te waarschuwen voor levensbedreigende gevaren, zoals een overstroming, een brand met giftige rook of explosiegevaar. Negen vragen.
 

Waarom is dat nodig?

NL-Alert is „handiger dan een sirene”, zegt Ben Ale, hoogleraar veiligheid aan de TU Delft, die bij de opzet betrokken was. „Met een sirene kun je maar één boodschap geven: er dreigt iets. Maar wat er dreigt, moet je zelf uitvinden via de tv of crisis.nl. NL-Alert maakt het mogelijk mensen lokaal te informeren. Bij de Moerdijkbrand (2011) zou dat zeker zijn gebeurd, bijvoorbeeld door tegen de mensen onder de wind te zeggen dat ze de ramen dicht moeten doen. Bij explosiegevaar moet je juist niet de ramen dicht doen en kun je via NL-Alert zeggen dat ze open moeten.”

 

Hoe werkt het?

Voor de ontvanger lijkt zo’n alarmbericht sprekend een SMS, maar de gebruikte technologie, Cell Broadcast (CB), lijkt eerder op radio. CB verstuurt via masten van het mobiele netwerk een bericht dat tegelijkertijd op alle mobiele telefoons binnen het bereik van die mast, dus in één ‘cel’ van het netwerk, wordt getoond. „De afzender kan kiezen welke cellen het bericht wel en niet uitzenden. Zo kun je mensen met een mobiele telefoon in een afgebakend gebied bereiken met precieze informatie”, zegt Manuel Cornelisse van het telecombedrijf one2many in Deventer, pionier en wereldwijd marktleider op het gebied van CB.

Hollands glorie?

Nederland is het eerste Europese land dat CB landelijk introduceert, maar de EU moedigt alle lidstaten aan om zo’n ‘omgekeerd 112-systeem’ in te voeren. In Japan wordt CB al sinds 2007 gebruikt voor tsunamiwaarschuwingen, in Israël om mensen te waarschuwen voor raketaanvallen. En in de VS is het sinds 2012 op sommige plaatsen beschikbaar.

Waarom CB en geen SMS?

CB-berichten worden via een apart kanaal ontvangen en niet via de kanalen die worden gebruikt voor telefonie en data, zoals SMS. Het systeem blijft werken als het netwerk overbelast is door paniekerige bellers.

Toch klinkt het als de ‘SMS-bom’, die de politie gebruikt.

Nee, CB is geen ‘bulk-SMS’. Daarbij verstuurt de politie een bericht aan een groot aantal bekende mobiele telefoons, waar die zich ook bevinden, in de hoop aanwijzingen te krijgen om een misdaad op te lossen. In december vorig jaar paste de Rotterdamse politie deze methode toe na een steekpartij in Hoek van Holland. Ze vroeg daartoe bij de telefoonmaatschappijen de nummers op van telefoons die waren ‘aangemeld’ bij het mobiele netwerk in de omgeving van de misdaad. Justitie moest daarvoor eerst toestemming geven. Ook de Avondvierdaagse gebruikte bulk-SMS, voor weermeldingen. Wie ze wilde ontvangen moest zijn telefoon van tevoren registreren.

Hoe staat het met de privacy?

De afzender van een CB-bericht weet niet welke telefoons het bericht wel en niet oppikken en is daarom anoniem; gebruikers hoeven hun mobiele nummer niet te registreren om NL-Alerts te kunnen ontvangen.

Kunnen de sirenes nu wel weg?

Nee, zegt hoogleraar Ale. „Het is aanvullend. Techniek kan fout gaan. In eerdere, kleinere tests was er altijd een van de netwerkproviders die het bericht te laat doorgaf. Als dan de sirene ontbreekt, wordt een deel van de bevolking niet geïnformeerd.”

Wanneer is de test een succes?

Vrij snel. Volgens Ale blijkt uit eerdere proeven dat je maar tien tot vijftien procent van de mensen hoeft te bereiken. Die helpen dan de anderen te informeren.

Ontvangt iedereen NL-Alerts?

Nee. Bezitters van een iPhone en/of Vodafone-klanten moeten nog even op de sirenes vertrouwen. Op nederlandveilig.nl/nl-alert zijn de details te vinden.

Bron: NRC/Handelsblad zaterdag 2 februari 2013