Ruimte voor ‘De mensen van de ambulance’


Voorlichtingscampagne maakt verhaal van ambulanceprofessionals steeds zichtbaarder

Binnen de landelijke voorlichtingscampagne ‘De mensen van de ambulance’ is in de zomermaanden het thema ‘in het verkeer’ belicht. Uitgelegd werd wat verkeersdeelnemers het beste kunnen doen (of laten) als er een ambulance met spoed aankomt. Ook het werk van de ambulancechauffeur kwam voor het voetlicht. In de stijl van de campagne gaven professionals tijdens dit thema weer zelf uitleg en tips.

 
Camera op de voorruit
Voor thema ‘in het verkeer’ is een aantal nieuwe voorlichtingsfilmpjes gemaakt met daarin aandacht voor de rol van de ambulancechauffeur. Verder zijn twee filmpjes ontwikkeld waarbij met een kleine camera op de voorruit van de ambulance is vastgelegd wat de ambulancechauffeur tijdens spoedritten ziet. In Utrecht en Amsterdam hebben ambulancechauffeurs een dag rondgereden met deze camera´s. Een ambulancechauffeur/rij-instructeur heeft de beelden van toelichting voorzien. Alle filmpjes zijn verspreid via social media (Facebook.com/demensenvandeambulance, Twitter: @vandeambulance en YouTube), net als de tekstuele tips, info en zgn. Facebooktegeltjes. Alles is terug te vinden op de campagnesite www.demensenvandeambulance.nl. Veel RAV’s,  ketenpartners en een aantal lokale TV zenders hebben (o.a.) de filmpjes inmiddels ook ingezet in de eigen voorlichting.

Activiteiten in de regio’s
Het campagnethema ‘in het verkeer’ sloeg goed aan. De informatie voorziet duidelijk in een behoefte. De filmpjes, tips en informatie zijn veelvuldig gedeeld op Facebook en twitter en kregen veel ‘likes’. Doordat in de campagne aandacht was voor thema ‘in het verkeer’, heeft ook de media het opgepakt.
 
BNR Autoshow, kranten en magazines
Zo was bij radioprogramma ‘De Nationale Autoshow’ op BNR nieuwsradio ambulancechauffeur Jeroen van Oudenallen van Ambulance Amsterdam te gast in de studio. Hij vertelde live in de uitzending over zijn werk en ervaringen en gaf tips over hoe automobilisten het beste ruimte kunnen maken voor een ambulance met spoed. Ambulanceverpleegkundige Jeroen Verhaaf en -chauffeur Nicole Coetzee van RAV Brabant Midden-West-Noord zijn geïnterviewd voor een mooi artikel in het relatiemagazine van een grote zorginstelling. Ook ambulancechauffeur Berry Croezen van RAV IJsselland deed een interview voor de nieuwskrant van Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen. Binnenkort verschijnt ook een interview vanuit Ambulancezorg Nederland (AZN) op de website van Marketing Tribune.
 
Guerrilla actie bij benzinepomp
RAV Groningen heeft publicaties gerealiseerd in diverse kranten en magazines, onder meer in het relatiemagazine van een groot ziekenhuis. Ook hebben zij een ludieke ‘guerrilla actie’ gedaan waarbij ambulanceverpleegkundige Martine Mesman en -chauffeur Jan Warners met de Groningse promotieambulance informatiemateriaal uit de campagne op een drukbezocht tankstation hebben uitgedeeld. Vanaf deze plek gingen zij ook steeds het gesprek aan met tankende automobilisten. Dat leverde veel leuke en zinvolle gesprekken op. De actie trok de aandacht van RTV Noord die hen interviewde en onlangs een TV item uitzond met speciale aandacht voor campagnethema ‘in het verkeer’.
 
Vervolg campagne
De campagne ‘De mensen van de ambulance’ werd dit jaar in maart gelanceerd en loopt door tot medio 2016. In de campagne vertellen meldkamercentralisten ambulancezorg, ambulanceverpleegkundigen en -chauffeurs zelf over hun werk. Ze geven onder het motto ‘Help ons beter helpen’ aan wat het publiek het beste kan doen (of beter kan laten) als ze te maken krijgt met ambulancezorg. Begin dit jaar werd thema ‘als je 112 belt’ belicht. Onlangs is thema ‘in het verkeer’ afgerond. In oktober dit jaar start thema ‘bij zorgverlening’. De campagne is een initiatief van AZN in samenwerking met V&VN Ambulancezorg en de Regionale Ambulance Voorzieningen.
 
Meer weten?
Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen of wil je meer weten? Mail dan naar Nadiene Toby, AZN. Je kunt bijblijven door 'De mensen van de ambulance' te volgen op Twitter: @vandeambulance en hen te 'liken' op Facebook: demensenvandeambulance.