De expert aan het woord


Ron Bours verzorgde een presentatie tijdens de bijeenkomst van de kennisgroep Kwaliteit op 26 september jl. Na 24 jaar in de chemische industrie gewerkt te hebben, is hij momenteel actief als consultant van de Safe Care Group. Via de Isala Klinieken maakte hij kennis met de ambulancezorg.
 

“Het Programma Patiëntveiligheid is in deze sector goed georganiseerd. De betrokken mensen zijn op de hoogte van de systemen en de tools die nodig zijn. De kwaliteitsfunctionarissen zijn in stelling gebracht, directeuren weten dat ze een voorbeeldfunctie moeten vervullen. Mijn indruk is echter dat alles nog moet landen op de werkvloer. Her en der gebeurt er al het één en ander, maar de mensen die dagelijks ambulancezorg verlenen moeten de energie gaan voelen die hoort bij het besef dat veiligheid belangrijk is. Dan is essentieel dat het management niet gaat voor het certificaat aan de muur maar oprecht zorg heeft voor de veiligheid van haar medewerkers en daarmee van die van de patiënten.

Het is overigens heel normaal dat je als sector start met systemen en instrumenten. De ontwikkeling en het implementeren daarvan is een logische route naar de basis. Stafmedewerkers en directieleden moeten daarbij elk hun eigen rol pakken. Dat betekent aan de ene kant telkens opnieuw het thema onder de aandacht brengen. Door informatie te geven maar ook door concreet betrokkenheid te laten zien”, aldus Ron Bours.

 

Zichtbare veiligheidsbetrokkenheid is niet zo moeilijk; het betekent dat bij een ernstig incident de directeur er is, met mensen praat en meedenkt over de vraag hoe iets heeft kunnen gebeuren
 
De veiligheidsexpert geeft aan dat het hoger management zich eigenlijk altijd betrokken voelt bij het bedrijf of de organisatie. Niemand wil een ongeluk. Maar de kunst is dat over te brengen aan de werkvloer. En duidelijk te maken dat het gaat om het vinden van oplossingen en niet om het aanwijzen van schuldigen.

“Ik heb een keer meegemaakt dat een manager tijdens een veiligheidsronde het werk stillegde omdat hij zag dat mensen onveilig werkten. Hij ging in gesprek en vroeg de medewerkers wat hij moest doen om ervoor te zorgen dat zij beter doordrongen zouden worden van het belang van veiligheid en dus van regels en afspraken. Dat vind ik van moed en leiderschap getuigen.”